ניתוח מנטאלי של מרוץ
כאמור, ביום שישי האחרון התקיים מרוץ נס ציונה. ריצה למרחק של 10 ק"מ היא אתגר מנטאלי לא פחות מאשר אתגר פיזי.
בעידן המודרני קיימת לצערנו תופעה של הימנעות מאתגרים, הפכנו להיות צרכני נוחות וצרכני הדרך הקלה. אך כמות התובנות והערך שניתן להפיק מאתגר ומהתמודדות היא אדירה! כמו כן חלק רב מהתובנות יחדרו אלינו רק ע"י התמודדות מול אתגר. יש איזה קסם בחשש שלפניי, בהתמודדות תו"כ ובחוויה של אחרי שיוצר ערך מוסף ענק לחיים.
אשתף בכמה תובנות מרכזיות מהמרוץ האחרון:
חשיבה חיובית בונה – לאורך כל שעת הנסיעה לנס ציונה ירד גשם שלא פסק, הגשם הוא איום רציני על היכולת לעשות תוצאה טובה. זה די מבאס להתאמן למרוץ, לשלם, לנסוע, ולבסוף לגלות שתנאים חיצוניים הולכים לפגוע בתוצאה. כאן המקום לשאול – מה כן בבחירה שלי?! בכל סיטואציה בחיים יהיו דברים שתלויים בנו ודברים שלא, אם נתעסק במה שלא תלוי בנו, נבזבז הרבה אנרגיה על כלום. אם נשאל מה כן אפשר לעשות הכי טוב, אז עשינו את שלנו, מקסמנו את הסיטואציה! לפני הזינוק אמרתי לילדיי שבאו גם לרוץ: "הולכת להיות לנו חוויה מיוחדת במינה!!!" חשיבה חיובית יוצרת מציאות. קיבלנו החלטה שהולכים ליהנות מהגשם! כך היה! גשם, שלוליות, אווירה, כיף גדול! אבל מה עם התוצאה?! בשלב זה שחררתי את התוצאה, התמקדתי בלעשות הכי טוב שאפשר.
אל תהרוס בכוונה – תופעה מוכרת שנחקרה לא מעט היא התופעה בה אנשים הורסים לעצמם מראש ובאופן יזום אך לא תמיד מודע. המטרה היא לשחרר את האחריות ולייצר מצב בו ההסבר לכישלון כבר מוכן. בתחילת המרוץ היצר הרע אמר: תתחיל חזק, תן בראש, גם ככה הכול שלוליות וגשם. אם הייתי מתחיל חזק, לא הייתי מצליח להחזיק את הקצב לאורך זמן, הייתי דועך והתוצאה הייתה נפגעת, אבל הייתי מספר לעצמי בסוף שהתוצאה גרועה כי התחלתי חזק… כלומר הנטייה שלנו היא להרוס בכוונה כדי שיהיה תירוץ טוב בסוף ובכך לברוח מאחריות והתמודדות.
מה קרה בפועל? תפסתי את עצמי בזמן, אמרתי לעצמי: תתחיל חכם, שמור אנרגיה, תתמקד בלעשות את הדברים הכי מדויק שאפשר בשלב זה.
התמקד בפעולה, לא בתוצאה – העולם החיצוני נוטה להאדיר את התוצאה, ניצחת – מלך, הפסדת – אפס. אבל זה אחד השקרים המסוכנים בדרך למצוינות. בתחילת המרוץ הקצב שלי לא היה ע"פ התכנון, הוא היה נמוך יותר בגלל סיבות שפירטתי קודם. אם התוצאה הייתה עומדת לנגד עיניי, הייתי מגביר, מתעייף והורס את הכול. מה שעמד לנגד עיניי זה רק הפעולות הנכונות והמדויקות. ומה עם התוצאה? שחרר אותה! באימונים תן מה שאתה יכול, צור גרף שיפור, במבחן בוא להביא את עצמך לידי ביטוי, לגלות דברים חדשים, למתוח את הגבולות של עצמך. התוצאה תגיע…
הפוך מכשול לדלק – אין תהליך בלי הפתעות בדרך. יש את התוכניות שלנו, ויש את המציאות. במציאות נפגוש מכשולים וחוסר ודאות לפעמים. האומנות היא להפוך את המכשול להזדמנות, לדלק. המסלול היה בחלקו שטוח ובחלקו עליות וירידות. בעליות אמרתי לעצמי: אתה מעלי, עליות זה המגרש הביתי שלך, תיצמד לזה שלפניך! – כך היה.
בקילומטר השישי נצמד אליי אופנוע של מד"א, עשה רעש מרגיז, פגע לי בריכוז ובמחשבות ודי חפר בראש… אמרתי לעצמי: זה האופנוע שמוביל את התחרות (שיקרתי בכוונה), לא רק שאני לא רוצה שייסע כבר, אני הולך להידבק אליו ולעייף אותו! במקרה, אחרי כמה שניות הוא האט ועקפתי אותו, אבל סיפרתי לעצמי סיפורים שגרמו למחשבות חיוביות ולשמירה על קצב טוב.
כך, כל דבר שקורה, ניתן ע"י סיפור שאנו מספרים לעצמנו להפוך את המקרה לדלק סילוני ולעוף קדימה!
מנטאליות של רץ למרחקים ארוכים – עבודה מדויקת בשלבים הראשונים ועבודה מאומצת בשלבים האחרונים. אם נתחיל חזק מדי, אנו משקרים לעצמנו, התחלה צריכה להיות ע"פ היכולת האובייקטיבית. את המאמץ והגברת ההשקעה נשמור לשלבים האחרונים, שם נוכל לבוא לידי ביטוי.
התוצאה לבסוף הפתיעה אותי לטובה, 39:40 זה הזמן במרוץ זה, וזה בדיוק היה הזמן במרוץ אור יהודה 3 שבועות קודם לכן. למרות הגשם, העליות, מחלה שהייתה שבוע וחצי לפניי, התוצאה לא דעכה בזכות עבודה מנטאלית מדוקדקת, חשיבה חיובית ומיקוד אך ורק בפעולות שיכולות לקדם.
שימו לב לחולצה:

בכל דבר שנעשה, בהכרח יהיו מרכיבים שיש לנו יכולת להשפיע עליהם ויהיו מרכיבים שאין לנו שום יכולת השפעה לגביהם. התפקיד שלנו הוא לעשות הכי טוב במקום שיש לנו השפעה לגביו. התמקדו בפעולות, התוצאות יגיעו (בד"כ יותר ממה שבכלל חלמנו…)
אוהבים, צוות זינוק בעליה