במחקר שנערך באוניברסיטאות שונות (כמו אוניברסיטת קורנל ואוניברסיטת פנסילבניה), החוקרים ביקשו ממשתתפים לשקול את עצמם מדי יום ולדווח על המשקל, לעיתים לעצמם (באפליקציה או טבלה), ולעיתים לאדם אחר (למשל חוקר, בן משפחה או קבוצת תמיכה).
לא ניתנו דיאטות, תוכניות כושר או הנחיות – רק לשקול ולדווח.
🔍 מה קרה בפועל?
רק מעצם זה שאנשים שקלו את עצמם ודיווחו, חלו ירידות משמעותיות במשקל לעומת קבוצות שלא עקבו אחר המשקל כלל.
במקרים מסוימים, השפעה זו נמשכה גם חודשים לאחר סיום הניסוי.
🧠למה זה עובד? – המנגנון הפסיכולוגי:
1. מודעות עצמית מוגברת
כשאדם נדרש לשקול את עצמו יום-יום, הוא לא יכול "להתעלם מהמציאות". זה יוצר מודעות למה שהוא אוכל, שותה, ואיך הוא מתנהג. פתאום, החלטה לאכול עוגייה בערב הופכת למודעת כי "אני אשקול את עצמי מחר בבוקר".
2. אחריותיות (Accountability)
כשאנחנו יודעים שמישהו אחר יראה את הנתון הזה, אנחנו מרגישים יותר מחויבים. גם אם אין עונש או תגמול, עצם הצורך לדווח על עצמנו גורם לנו לרצות להיראות טוב בעיני אחרים – ולעיתים אפילו בעיני עצמנו.
3. משוב מיידי והתנהגות מתוקנת
כשיש שינוי במשקל – גם אם של 200 גרם – אנחנו מקבלים "פידבק" מיידי. אם אכלנו הרבה אתמול והמשקל עלה, זה מחזק את הקשר בין פעולה לתוצאה. זה מעודד שינוי הרגלים.
4. אפקט המדידה (Measurement Effect)
תופעה מוכרת בפסיכולוגיה ובמדעי החברה: עצם זה שאתה מודד משהו – משנה אותו. הידיעה שאני תחת מדידה משפיעה על ההתנהגות שלי, גם בלי שמבקשים ממני לשנות כלום.
💡 מסקנה:
המסר המרכזי הוא שפעמים רבות, לא צריך מהפכות או דיאטות קיצוניות. מספיק ליצור מודעות ותחושת אחריות פשוטה – כדי לעורר שינוי משמעותי.
❝מה שנמדד – משתפר.❞
טוב. אז החלטתי לעשות מעשה ולהתחיל למדוד דברים שחשוב לי לשפר. פשוט להכניס לטבלאות ולעקוב. נשתף כאן מעקב שאני מבצע כבר כמה חודשים אחר הביצועים בריצות קלות.
למה דווקא ריצות קלות? זהו מדד מאד אמין ליכולות האירוביות, אם אתה מצליח להחזיק קצבים יותר מהירים בדופק זהה או אפילו יותר נמוך, אתה בשיפור!
יותר מזה, לפעמים תוצאה בתחרות היא לא מספיק אמינה כי בתחרות יש לפעמים הפתעות שפוגעות בתוצאה. אבל ריצה קלה בשטח זהה יכולה לספק מדד מאד אמין.
אז הנה התוצאות:
| תאריך | מרחק | דופק ממוצע | ממוצע לקילומטר |
| 21.3 | 20 | 134 | 5:01 |
| 12.6 | 23 | 138 | 5:00 |
| 20.6 | 23 | 135 | 5:20 |
| 27.6 | 24 | 134 | 5:02 |
| 11.7 | 24 | 141 | 4:50 |
אז מה רואים כאן???
אם מסתכלים על 4 המדידות הראשונות אז בכלל לא מובן. למה השיפור כ"כ קטן?
חשוב לקחת הכל בחשבון. במדידה הראשונה והשנייה היו באותו מקום, על היקרון. אבל הראשונה הייתה בתחילת האביב, מזג אוויר מושלם, המדידה השנייה כבר כשחם מאד בחוץ, וגם לח, זה יוצר עומס נוסף על הגוף. לכן יש שיפור כיוון שרצתי יותר, בערך על אותו דופק ובתנאים קשים יותר.
אבל מה קרה במדידה השלישית?
הריצה הייתה ביישוב עלי, עליות ירידות, לכן הקצבים נפגעו. כשרוצים להשוות חייבים שהתנאים יהיו כמה שיותר זהים.
מדוע במדידה החמישית עדיין לא ניכר שיפור מהשתיים הראשונות?
כיוון שהריצה הייתה בירושלים, שוב המסלול לא היה שטוח.
אבל שימו לב למדידה האחרונה. שם כבר ניכר שיפור משמעותי, שוב על אותו דופק בערך, עם מרחק גדול יותר הקצב כבר 4:50. זו אינדיקציה לשיפור. התוכנית שהמאמן האגדי שלי נותן לי – עובדת!

הניסיון האישי הראה לי שעצם המעקב בוודאי גורם למודעות גדולה יותר ולכן לשיפור. רוצים להשתפר? תעקבו, תרשמו תוצאות והעלו את מה שחשוב לכם למודעות.